WRX STI… Asi legenda motorsportu. Pro mě auto, který symbolizuje rally. Sice se teď rally jezdí trochu jinak, ale modrá barva se zlatým logem 555 je něco co se do dějin rally zapsalo.
Od první chvíle co si sednete za volant WRX STI 2012 tak víte, že nesedíte v jen tak ledajakým autě. V interiéru je spoustu nápověd, že tohle auto pod plným plynem bude vyžadovat sakra soustředění a skill za volantem. Ať už startování vlevo od volantu, nebo třeba fakt, že největší budík v autě je otáčkoměr a rychlost je někde schovaná, tak aby řidič vždycky věděl kolik točí a to brutálně červené tlačítko, které se rozsvítí když máte přeřadit opravdu naznačuje, že auto bude vyžadovat špetku zdravého respektu.
Zmáčkneš spojku, zmáčkneš tlačítko start a pod zadkem se ti rozburácí přeplňovanej boxer 2.5L. Z vejfuku se ozve nezaměnitelnej zvuk, kterej tvoří různě dlouhý svody. Na obličeji se ti objeví úsměv. Žádný zvuky vejfuku z rádia jako u jiných aut z týhle doby. STI není fejk a dává to jasně najevo. Zařadíš jedničku a chcípne ti to. Tak znovu, zmáčkneš spojku, zmáčkneš tlačítko start, zařadíš jedničku a chcípne ti to. Jo tohle auto tu spojku má trochu jinak nastavenou než ostatní auta, nemáš kilometr kdy by ti zabírala. Nedejbože když si jako já dáš závodní spojku. Normální totiž LaunchControl moc nemá ráda. Po nějaký době se s tím naučíš, ale ze začátku je to malinko otravný, než vychytáš to správné místo kdy to funguje.
Když se konečně rozjedeš, tak zjistíš, že je to přesně takový jaký si čekal. Dost nekompromisní, ale ne tak, aby s tím nešlo jezdit do práce. Tam tě jenom bude srát, že budeš jezdit tak za 12L na 100km.
V autě je sakra čudlíků a nastavení. Na první dobrou nemáš šanci tomu porozumnět. Ale my se do toho pustíme. Nejdřív si musíš nastavit režim ve kterym chceš jet. Můžeš si vybrat Inteligent, Sport a Sport #. Rovnou zapomeň na to, že by si jezdil na Inteligent. Proč to tam dali je otázka, ale to auto takhle jezdit nemá. Nelíbí se mu to a tobě se to taky nebude líbit. Standard je pak sport. Ten je fajn, odpověď plynu je rozumná a jede to suprově. Když ale chceš vybalit všech svejch 300 koní, tak zapneš sport # a všechno se změní, najednou je to jiný auto, tvrdej sporťák.
Když už jsme si nastavil režim na sport# tak si musíme nastavit mezinápravovej diferák. V STI je mezinápravovej diferák elektronickej a ovládanej přes DCCD. Tak auto dokáže v každý situaci říct kolik výkonu má jít na předek a na zadek. Jestli chceš tohle vyždímat, tak si pořiď Skácela. To je DCCD jednotka, která je malinko dál než OEM. Můžeš si ale nastavit poměr výkonu i manuálně, ale když nevíš jak na to, tak tam nech automat.
Vše nastaveno! Ne, ještě vypnout kontrolu trakce. Máš přece závodní legendu a smyk není něco co by tě uráželo. Navíc když máš kontrolu trakce vypnutou, tak je auto v tvých rukách a nebude ti do řízení nikdo sahat.
Když vyjedeš na silnici tak zjistíš, že to auto je bezkonkurenční. Sice chvíli zabere si zvyknout na AWD a že s ním musíš lítat trochu jinak, ale když se ti to dostane pod kůži, tak zjistíš jak perfektní to je. Těch 300hp je tak akorát a pokud chceš zrychlit, tak v STI je výkon až na posledním místě. Kup si brzdy, sedačky, pásy, pneumatiky a pak teprve přemejšlej nad výkonem.
Jízda je surová, řazení krátký, zvuk nádhernej, odevza plynu téměř instantní. Při přeřazení na 7000 RPM ti střelí do vejfuku, ale ne uměle, ne jako u ostatních ostrejch aut. Tady je to skutečný, meziplyn za tebe taky nebude dávat. Chceš meziplyn? No tak s ním musíš umět. Je to auto, který může řídit začátečník, ale člověk co má odježděno ocení jak moc je to v jeho rukou. Nikdo za tebe nic nedělá, seš pánem toho auta a tak s ním musíš zacházet. Nečekej, že ti bude někdo pomáhat.
Seš jen ty, silnice a tvoje STI.