MINI COOPER S R53

mini cooper S r53

1. Pořízení vozu

Náhoda… Doslova náhoda… Rozhodnutí o koupi vozu bylo tak 1 týdenní. Něco málo jsem věděl o autech Mini do té doby, ale myslel jsem si, že tyhle auta jsou hodně přes můj budget…Ale opak byl pravdou. Hledal jsem “project” auto do 100 000 Kč s potenciálem v úpravách a mým růstu, jakožto řidiče. A jsem nesmírně rád, že jsem se právě vydal cestou Mini Coopera. Měl jsem tu výhodu/ nevýhodu, že jsem koupil již upravený vůz. Nikdy do té doby jsem neřídil Mini v sériovém stavu. Každopádně po té, co jsem přesedl z 92 Kw auta do 140 Kw motokáry a svezl se v něm, měl jsem americký úsměv od ucha k uchu. Prodal jsem Subaru Impreza “Bugeye” a druhý den koupil prcka. Každý den s ním jsem si užíval na maximum, bylo to znát, když jsem co 2-3 dny do něj tankoval.  Už to budou 2 a půl roku, co tu spolu táhneme a prošli jsme si spolu nemalou patálijí, ale jsem rád, že jsem se rozhodl pro tuhle krabičku na kolech a moje plány do budoucna se věřím vyplní a postavím z něj skutečný řidičský klenot.    

mini cooper S r53

2. Rady před koupí

Nechci úplně tvrdit, že se jedná o jedno z nejspolehlivějších Mini Cooper S, ale generace R53 jako jediná přišla ve verzi s kompresorem, ostatní jsou pak už jen v turbo verzi, kde hodně věcí odcházelo. Pokud se člověk správně stará o vůz je poměrně dosti spolehlivý. Avšak jelikož je to malé BMW trpí samo o sobě na spoustu malých nemocí. Rády praskají expanzní nádržky na vodu. Jelikož se jedná o poměrně komplexnější motor, který se nachází v malém motorovém prostoru, tak teplo je přítomno ve velké míře. No a většinou právě expanzní (plastové) nádobky na vodu odcházejí. Je to spíše způsobeno agresivnější jízdou, ale také to může být způsobeno stářím. Řešením je výměna, či upgrade na hliníkovou. Dále držáky motorů horní a spodní časem odejdou.  Co se týče rzi jsou na tom Mini poměrně dobře, avšak pokud auto strávilo celý život na parkovišti a je celoročně v provozu rzi se nevyhnete. Viděl jsem hezké kousky (zrovna ten můj) s absolutní minimem rzi, zatímco můj kamarád měl pomalu díru v podlaze. Určitě auto zvednout a zkouknout. Výfuk taky často koroduje a výměna je pak na místě, zde bych šel cestou sportovního výfuku.

Koroze se pak objevuje na spodkách dveří, když se tam drží voda a nejčastěji pod zadními světly a okolo otvírání kufru. Pak je třeba si hlídat silentbloky, Mini je poměrně tvrdé a na českých silnicích dostávají dosti zabrat. Pak jsou to už takové vtipné nemoci bych až řekl, spíše je to otravné a čas od času se něco random objeví. Například čidlo na převodovce pro zpátečku, odcházejí žárovky, čidla ABS, horní uložení tlumičů. S tím horním uložení tlumičů je spjato ohýbaní věží, kde je uloženo horní uložení tlumičů. Je to způsobeno deformací a dá se tomu předejít tím, že si to člověk hlídá a za včas vymění poškozené horní uložení, či to pak jde srovnat, nebo se přímo prodávají kryty těch věží (výztuže). Občas odchází reproduktory ve dveřích, jak je to kupé, tak mlácení s dveřmi jim moc nepřidá. Hnědá chladící kapalina. Nejčastěji způsobeno zacpaným výměníkem tepla, voda pak vypadá jak kafe a nejde teplo do kabiny, pořádně vyzkoušet klimatizaci i topení. Podívat se na řemen, který pohání kladky v jakém je stavu. Pokud byl olej pravidelně měněn a s autem bylo rozumně zacházeno jedná se o poměrně spolehlivé vozítko. Verze R56 (turbo) a novější mají o dost více problémů spojených právě s turbodmychadlem.  

mini cooper S r53
mini cooper S r53

3. Technická specifikace

První generace Mini Cooper S je atmosférický motor osazený kompresorem. Obsah motoru je 1.6L a je to řadový 4 válec. Jedná se předokolku (FWD) se 6 stupňovou manuální převodovkou. Lze ho najít ve 2 verzích R52 a R53. R53 předfacelift (120 Kw) a facelift (125 Kw). Verze R52 je verze kabriolet. Pak tu máme silnější verzi JCW (John Cooper Works) 147, 154 a 155 Kw . Nejsilnější a nejvzácnější verze je verze GP (160 Kw). Příplatkové verze byly osazeny samosvorným diferenciálem. Nejčastěji se setkáte s verzí R53. U této verze je výkon 125 Kw (170 koní) a 220 Nm. Váha 1140 – 1240 Kg dle verze. Kompresor je chlazený top mount intercoolerem. Točí 6500 – 7000 otáček. Cenově se auta pohybují v rozmezí 100-200 tisíc Kč. Spotřeba 8 -10 litrů benzínu.

Na mém voze jsou tyto komponenty:

  • JCW catback, lazené svody, střední tlumič off
  • MTC intercooler o 33% větší, MTC silikonové  těsnění intercooleru + hadice sání
  • K&N filtr (JCW kuželový), větší otvory ve filtr boxu
  • MSD coilpack + NGK svíčky
  • Rozpěra přednách tlumičů
  • EBC destičky + Brembo drážkované kotouče.
  • 16tky kola obutá do Nankang NS-2R
  • Polyuretanové silentbloky
  • Posunutý omezovač na 7000 otáček
  • Software úprava na 140Kw
  • Hliníková nádobka na vodu
  • Výškově stavitelný podvozek s horním uložením, kde lze nastavovat odklony
  • Vyndané zadní sedačky, 4 bodové pásy.

4. Recenze - zkušenosti, popis úprav a přidaná hodnota

Teď přijde ta nejzábavnější část a to je potenciál auta, jak v jeho úpravách, tak jeho závodních dovednostech. Jízda s Mini se přirovnává k jízdě v motokáře a je tomu skutečně tak. Tam kde je potřeba mrštnost a obratnost, tam Mini dominuje. Vezměte ho do spleti zatáček a bude ve svém živlu. Tohle je zrovna z těch aut, kde stojíte neustále na plynu i v zatáčce. Jenomže jak docílit toho, aby vás auto poslouchalo, tak jak vy chcete?  Inženýrům, kteří navrhovali Mini se to bravurně povedlo a i se sériovým autem zažijete spoustu zábavy. Každopádně skutečný potenciál auta odemknete, až s jeho upravováním. Otázka kde začít… Za mě asi numero uno bude výfuk. Rozdíl mezi sportovním výfukem a sériovým je den a noc. Po té co uslyšíte sportovní výfuk, už nebudete chtít nikdy zpátky. Výhoda sportovního výfuku oproti sériovému, je že sériový výfuk je poměrně dosti neefektivně veden a dost tlumí jak zvuk, tak výkon. Upravený výfuk vám odemkne ten symbolický “pop corn” zvuk a navíc auto úplně ožije. Jako druhé v pořadí by mohlo být sání. Sání u Mini má velký potenciál a je hned několik způsobů, jak ho upravit. Dle spousta majitelů Miňasů je otevřené sání úžasné v tom, že ještě vice odemknete zvuk a hlasitost kvílení kompresoru a nějaké koně tam naženete, ale zároveň tím horkem, které je v motorovém prostoru přítomno ty koně zase ztratíte. Takže jde to řešit pouhou modifikací originálního filtr boxu, tím že tam dáte kuželový filtr z JCW a je potřeba pouze sehnat nástavec, dá se i vyrobit na 3D tiskárně. Ale jak říkám, je několik druhů a možností jak sání upravit. Každopádně sání + výfuk a stage 1 software, vás dostane na nějakých cca 190 Koní. Po té nejčastěji majitelé Mini sahají po menší kladce na kompresoru. Nejoblíbenější je 15% a 17%. Jsou i menší a větší varianty. To číslo značí o kolik procent je zmenšená kladka oproti sériové, čím menší tím rychleji se točí kompresor za vteřinu a tím více koní to přidá. JCW11% v sérii. Těch 15% je krásný poměr cena/ výkon a na běžné ježdění naprosto dostačující a nárust výkonu/ zvuku je naprosto worth it.

Od 17 a více % už se jedná o více kompetetivně zaměřené ježdění. Nárust výkonu je větší a pro závodní účeli velice oblíbené. Problém, pak nastává s vodní pumpou tím, že nemusí úplně stíhat, tam je pak možnost jít cestou elektronicky ovládané vodní pumpy. Jde o to kolik například  kol na okruhu pojedete, či jak dlouho bude auto pod zátěží. Každopádně mezi 15% a 17% je poměrně velký rozdíl a osobně bych šel do 17%. Dále je možnost vylepšit intercooler. Je tu možnost nahradit větší variantou o 33% která pasuje na originální usazení a hlavně větší efektivní plocha chlazení, či jít cestou front mount intercooleru. To je poměrně dražší záležitost a je potřeba už modifikace motorového prostoru. Každopádně rozdíl v teplotách je ohromný. Potenciál motoru na sériových komponentech jako je hlava, pístky atd je cca 350 koní. Sériová převodovka (faceliftová) zvládne i okolo 400 koní. Po výměně kladky kompresoru, větší 550 cc vstřiky, výměně ostré vačky, výfuk, sání, stage 3 software se koukáte na hodnotu někde okolo 250-280 koní a 300 Nm krouťák. Pak takový základ jsou lepší brzdy. Zde jde udělat jedna skvělá věc, jak dosáhnout většího brzdného účinku za pár peněz a to dát z verze Mini Cooper S R56 přední brzdové třmeny. Díky tomu můžete dát větší brzdové kotouče, které mají stejný průměr jako z verze JCW, které byly příplatkové a stojí 5ti násobek. Pak ideálně výškově a tuhostně stavitelný podvozek s nastavitelnými odklony. Na přední nápravě po snížení dochází k dotyku kola s tlumičem, jde řešit buď koly s takovým ET (30 a méně) , aby se tomu tak nedělo, či podložky pod kola, či nastavení odklonů na tlumičích. Na zadní nápravě se dělají dosti velká Áčka po snížení auta, tak tam bych volil cestu nastavitelných zadních ramen. Jako poslední pokud se nejedná o vaše daily, tak odstrojení interiéru, skořepinové sedačky a 4 či více bodové pásy. Více méně s tímhle setupem koukáte na auto za cca 150-200k s potenciálem velké konkurence schopnosti. Obrovská výhoda je široký aftermarket, levné díly na údržbu, tak i na úpravy a hlavně obrovskou komunitu. Fun fact verze R53 jde i přestavět na turbo a jsou lidi kteří tlačí okolo 400 koní v tomhle autě, co má 1200 Kg. Potenciál je nekonečný.

mini cooper S r53
mini cooper S r53
mini cooper S r53