Ford Sierra Mk2

1. Pořízení vozu

  Tohle auto jsem si nekoupil poprvé, už jsem jednu Sierru přesně v této motorizaci měl – asi před pěti lety.

  Byl to samozřejmě vrak za 10 tisíc, který skončil tak jako všechny levný auta nakonec rozebranej na díly a jako dárce pro (ne o mnoho hezčí) druhý auto. Kastle mi pořád hnije na zahradě a postupně z ní kuchám díly, jak se postupně opotřebovávají a odchází.

  Mojí druhou Sierru (ročník 88) jsem si koupil, protože byla za pěkný peníze a nebyla tak strašně shnilá, jako ta přechozí. Primární myšlenka byla jako zimní hračka, ale pokusím se ji držet při životě jak dlouho to jen půjde – Sierry mají skvělý jízdní vlastnosti na to co jsou vlastně zač a vyloženě špatná benzínová motorizace v nich nikdy nebyla. Jako každej kluk jsem se před zimou rozhodoval, co si koupim jako winterpekáč, a padla volba na Sierru. Auta ze stáje BMW se mi prostě moc nelíbí a chtěl jsem vždycky něco odlišnýho. Opel Omega jsem měl a znova nechci, důvody rozebírat nebudu, protože jich je fakt hodně a to by vydalo na několi článků.

  Sierra je úžasná v tom, že je krutě jednoduchá – pokud si vyberete motorizaci OHC s karburátorem, v podstatě nejde udělat chybu. To auto prostě nemá na motoru věci, který by se kazily. Ostatně, na karburátoru, rozdělovači a jednom rozvodovým řemenu se ani nic pokazit nemůže.

Ford Sierra Mk1 1983
Ford Sierra Mk1 1983

2. Rady před koupí

  Před koupí je potřeba u Sierr dávat bacha na několik věcí – vzhledem k faktu, že to je Ford, tak koroze. Důležitý jsou prahy a lemy (u mojeho auta samozřejmě hnijou všechny tyhle věci) To auto dokáže chytnout lišku snad i na skle. Důležitý jsou hlavně zadní nosníky, aby nebyly díry v podlaze a hlavně aby nebyla vyrvaná a uhnilá zadní
náprava – anitkorozní ochrana osmdesátkových Fordů není nijak geniální ani dobrá. Pokud byste chtěli trošku silnější motorizaci, je tu na trhu poměrně dost Sirek s motorem DOHC (88kw), který ze shora sice vypadají podobně jako Cosworthy, ale tím ta podobnost končí. Někdo řekne, že DOHC je super, ale poměrně dost ty motory trpí na praskání hlav (čekám na všechny majitele DOHC, kteří rozhodně prasklou hlavu nemaj a voda se jim určitě ztrácí jinudy). O naftových motorizacích se dá říct jen jedno – 2.3d je nesmrtelnej Idenor, ale moc nejede a 1.8td je prostě špatnej a navíc k tomu nejede.

  Další takovou třešničou jsou převodovky – mt75 je trošku lepší, ale T9 je prostě stará a rozsype se při 200 koních a tvrdým zacházení. Já měl vždycky v autě T9 a zatím neumřela ani jedna. Automaty nebrat, protže jsou za mě nezajímavý a nudný. Starej hydroměnič – nic víc se k tomu nedá říct.

  Na nájezdu těch aut absolutně nezáleží, za 30 let provozu maj stejně všechny kolem půl milionu a je to spíš o údržbě, než najetých kilometrech.
 
  Já osobně jsem vlastníkem liftbacku mk2 s motorem 2.0i OHC (pinto) a výkonem strašlivých 74kw.

3. Technická specifikace

Motor

Hodnoty

Šasi

#ford #fordperfomance #st150 #hothach #sportcar

Rozměry​

4. Recenze - zkušenosti, popis úprav a přidaná hodnota

  Jízdní vlastnosti Sierry jsou poměrně zajímavá věc – na sériovým podvozku to krásně žehlí, umí to držet na silnici a jediným limitujícím faktorem je to, že to v zatáčkách svlíká gumy z ráfku. Klasicky měkkej osmdesátkovej podvozek je dobrej na daily ježdění, na sypání moc ne.

  Je to zadokolka s krásně rozloženou váhou, takže i když máte pod kapotou jen 100 koní, dá se to na mokru krásně rozhodit a na dvojku můžete proletět zatáčku krásným způsobem. Sierry mají i poměrně dobrý rejdy, takže nějaký puberťácký točení se na místě pro ty auta není problém. V okamžiku, kdy budete to auto dávat na stavítko zjistíte, že je předek strašně konstruovanej (rameno jen s jedním silentblokem v kastli) a potřebujete minimálně na předek polyuretanový siletbloky. Já k tmu přidal i stabilizátor ze Scorpia, kterej je tvrdší.

  Když máte auto na tvrdým pdvozku a na polyuretanu, jede to jak po kolejích. Čím níže snížíte zadní nápravu, tím větší máte odklony a to auto se rozkročí takovým způsobem, že to prostě na suchu není možný urvat. Přední náprava nejde nijak nastavit, pouze sbíhavost a na zadek radši nesahat, protože ty šrouby jsou už taky na odchodu do ocelovýho nebe.

  Slabou stránkou Sierr je nedostatek výkonu a malej převod řízení – s tím se prostě musí člověk naučit žít. V6 v tom byly a moc jich nezbylo, (Cosworthy stojej strašný prachy, o těch ani mluvit nechci) a stejně byste v reálu měli maximálně 150 koní, ale zase motor těžkej jak kotva. Sierra ale tyhle věci umí krásně negovat poměrně nízkou váhou a krásně přesným řízením (pokud je v dobrým stavu). Je zábava s tím technicky jezdit zatáčky i se klouzat po sněhu, ale i se jen tak v klidu projet.

  Moje Sierra je na stavítku od AVO performance coilovers, má přední nápravu v polyuretanu (díky bývalému majiteli), upravený těhlice a přední brzdy z trojkovýho Transitu a kola r13. Mám na zimu r15, ale to jen protože vypadají pěkně.

  Jako každej kdo upravuje auta mám udělaný i výfuk, spočívající v náhradě katu a středovýho tlumiče harmonizérem a koncovkou od VM sport, kterou jsem měl vždycky na Sierrách. Osmiventilovej motor s tímhle setupem zní pěkně, na můj vkus až trochu moc nahlas, ale to je holt daň za hezkej zvuk. Spousta lidí si to neuvědomuje, ale nutnost srát na všechno obří kola o rozměrech r17 a výše prostě není dobře a žere to výkon. Sierry nejsou auta, který by k provozu potřebovaly šílený rozměry pneumatik – sériový rozměr kolem 185 šířky je
plně dostačující.

  Sierra je dobrou alternativou k levným pekáčům od BMW, ale nečekejte od toho zázraky. Je to spíš stylovka, kterou tak často na silnicích nepotkáte a v zimě na zatáčkách už vůbec ne.

  A co je na Sierrách nejlepší? Jsou jednoduchý. Za mě má smysl kupovat jen OHC. Dostupnost dílů v době internetu a eBaye nemá smysl řešit, ty nejběžnější díly jsou i v Kellyně. Cokoliv jinýho holt musíte objednat z UK (Anglie, zhasněte pochodně a odložte vidle) a rovnou s tím můžete sehnat ostrou vačku a sání na dvojitý webery, aby to byl úplnej race car. A navíc ten retro interiér, to je věc, kterou prostě na takhle levným autě nenajdete.

5. Galerie

#ford #sierra #mk1 #1983 #OHC