BMW e92 335i n54

olin_335_2

1. Pořízení vozu

Všechno začalo před pár lety snem a touhou po něčem novějším a silnějším, než dosavadní BMW E46 328i. Jakožto fanoušek značky BMW jsem začal hledáním ostrých a zajímavých BMW. Všechna ma předchozí auta ovšem měla atmosférické motory a touha po vyzkoušení turbo motoru byla velká. Po přečtení nesčetně recenzí a informací o motorech N54 a N55, jsem se rozhodl zaměřit se na modely 335i, 435i a M235i. Tím jsem si stanovil cíl a budget, který bude potřeba na takové auto.

Po pár letech se konečně dostáváme na začátek roku 2022. V tomto roce jsem na popud známého, který si koupil E91 330D začal pokukovat po E92 na bazoši. V tu dobu se objevila na inzerci bílá E92 335i s M packetem, ideální specifikace, ale bohužel než jsem se rozhodl k nákupu právě 335i, už byla prodaná.

A tím začalo nekonečné hledání ideální 335i, což se vzhledem k požadavkům ukázalo jako běh na dlouhou trať. Poštěstilo se a našel jsem relativně brzo černou E92 335i podle představ, ovšem díky hrozné domluvě ze strany majitele to nevyšlo a byl jsem s hledáním zase na začátku.

Uběhla delší doba a já se začal smiřovat s tím, že asi hned tak auto nenajdu, ale přeci jen se něco objevilo. Objevila se právě tahle upravená modrá 335i po větším servise. Fotky na inzerátu mě uchvátily na první pohled a po kontrole auta známým a následné složení zálohy se vyjelo 400 km do Německa. S autem jsme se projeli, což bylo také poprvé co jsem řídil 335i a zátah motoru mi vzal dech.

olin_335i_4

A teď něco k autu

Výbavou pro mě auto bylo naprosto dostačující. Navi s menším displejem, černý kožený interiér, elektrické vyhřívané sedačky s dofuky bočnic, alkantarové prvky a bezklíčkový přístup. Z exteriéru stojí za zmínku barva Le Mans blue a kompletní M packet.

S nájezdem kolem 200 tisíc kilometrů mě zaujal i kompletní servis věcí, které na N54 jednou nebo později odejdou. Byla měněna vodní pumpa s termostatem, HPFP,  vstřiky index 12, podávací čerpadlo walbro 450, hybridní turba TTE 550, proběhlo také čištění sacích ventilů metodou walnut blasting, silnější spojka z 550i a další menší věci jako těsnění a podobně.

Zároveň úprav bylo taky dost, ale k tomu se detailně dostaneme trochu níže v článku. Ve zkratce bych zmínil Full bolt on úpravy s mapou MHD stage 2.

Asi jediné velké mínus, bylo to, že auto bylo ťuklé na dveře spolujezdce (pouze dveře). Samozřejmě nějaká menší kosmetika v podobě škrábanečků se najde asi vždy.

Příprava na sezónu

Díky předchozímu majiteli a servisu, který na autě provedl, spočívala příprava na sezónu ve výměně oleje, 
ale také proběhla kontrola všech možných kapalin a kontrola podvozku, zda je vše pevné jak má být.

Tato příprava se ukázala jako naprosto dostačující a auto bylo na sezónu připraveno.

2. Rady před koupí

Nejlépe bych asi začal s kontrolou palivové soustavy, tady je důležité pro správné fungovaní motoru, aby byl v palivovém okruhu dostatečný tlak a zároveň aby vstřiky fungovaly jak mají a neprotýkaly, tímto se předejde poškozování motoru. Dále jsou dost často problémy s wastegaty originálních turb, které pokud nefungují tak „drnčí“, což jde v některých případech i slyšet, takže se to dá relativně dobře odhalit. 

K motoru obecně asi nic dalšího psát není třeba, to se dá všechno jednoduše najít, nebo si stačí přečíst detailnější rady například zde. Z vlastní zkušenosti bych koupil auto už, které už nějaký menší servis má hotový, ovšem koupit levnější hezký kus a udělat si potřebný servis asi taky nebude špatná cesta. Doporučil bych také auto, které nebude mít přehnaně najeto, ale to je vše otázkou servisu, který se na autě dělal.

3. Úpravy

Engine

Chassis

Brakes

Accessories

4. Recenze - zkušenosti a jak se s autem žije

Jak už jsem zmínil, auto mám od března 2022 a po dvouset koňovém autě je to velký skok, nejen v rychlosti, ale i projevu a jízdních vlastnostech. Auto je za mě velmi tuhé a s pár úpravama na podvozku velice schopné. Projev motoru je neskutečný, s nástupem výkonu skoro jak u atmosférického motoru , ale s velkým zátahem díky turbům a skvělým zvukovým doprovodem.

Interiér

V elektrických sedačkách se sedí na můj vkus dost vysoko. Dofuky bočnic pomáhají hodně, abych z auta v zatáčkách nevypadl. Jinak je interiér super místo na trávení času na cestách, nic mi tu nechybí a na delší cesty naprosto super.

IRP shortshifter tomu dodává ten pravý zážitek při jízdě, kdy každé zařazení je rychlé a dokonale přesné.

IRP shortshifter

Brzdy

M performance brzdy z novéjšího modelu 340i, jsou ve předu Plug&Play a s lepšími destičkami naprosto dostačující pro okreskové ježdění.

Brembo čtyř pístkové brzdy M performance

Podvozek

Sériový podvozek je na rozbité silnice překvapivě dobrý, spolu s H&R pružinami je i dostatečně tuhý. Ovšem další upgrade v podobě stavitelného podvozku se do budoucna rozhodně hodí.

Motor

Motor N54 už v sériové podobě je velmi schopný a dá se z něj dostat bezpečně a relativně levně moc hezký výkon. V mém případě se jedná o MHD stage 2 mapu a hybridní turba TTE 550.

První rok spolu

Po prvním roce mám k autu mnohem větší důvěru a vůbec to s tou spolehlivostí není tak strašné jako spoustu lidí píše. Tady je nutné dodat, že auto není na daily a tak žádné větší nájezdy se nekonají. I tak se pár věcí muselo během roku a cca 10ti tisících kilometrech vyměnit.

Jaro 2022

Jaro bylo spíše takové seznamovací a zjišťování co auto umí a dokáže. Pár kratších výletů a hledání ideálních okresek v okolí.

Léto 2022

Léto už stálo za to. A první velká zkouška pro auto přišla v podobě dovolené přes Rakousko a Itálii až na Slovinsko k moři a zpět. Ujeli jsme cca 2000 km za týden a to nejen na dálnici, ale i na horských cestách.

Celou cestu se dalo jet relativně pohodlně a spotřeba, vzhledem ke schopnostem motoru, také nebyla vůbec špatná, kolem 10l/100km. Jak už to tak bývá, po cca 450ti kilometrech začalo blbnout čidlo ABS, v tu chvíli se rozsvítí asi 5 kontrolek. Čidlo po cca 15ti kilometrech vždy začalo fungovat, takže to velký problém nebyl.
Cestou přes Grossglockner až na Slovinsko se už neobjevil žádný problém a cesta zpět, která byla 9 hodin v kuse, proběhla také v pořádku.

Hned po konci dovolené přišla tedy návštěva servisu, zde proběhla výměna oleje po cca 6ti tisících km a výměna pravého předního ABS čidla.
Po návštěvě servisu se zjistilo, že budou potřeba udělat i brzdy a tak se nakoupily komplet přední brzdy a aby toho nebylo málo, díky zatuhlým šroubkům, které drží kotouč na svém místě, došlo i na výměnu obou předních ložisek.

Grossglockner

Podzim 2022

Na podzim se překvapivě také nedělalo moc věcí, ale byla potřeba zajet na geometrii. Komplikace přišla se zatuhlou tyčkou řízení  na levé straně, proběhla tedy výměna obou tyček řízení a doladění geometrie.

Geometrie je zatím nastavená podle originálních hodnot, ale do budoucna je v plánu si s ní také trochu pohrát a zajistit tak lepší fungování v zatáčkách.

Zima 2022

Zima znamenala prozatimní konec všech těch šťastných a zábavných kilometrů. Zároveň také začátek depresivního období bez auta. Auto přes zimu stojí v garáži a čeká na lepší počasí.

5. Galerie

6. Poslední servis za mého vlastnictví

  Rok 2023 začal renovací kol AEZ R19 a výměnou zadních pneumatik za Continental SportContact 7.
Po zimním spánku se pro klid na duši větší dělal servis motoru, při 218 tisících km, jsem udělal kompletně nová ojniční ložiska, rozvody a olejové čerpadlo. Proplach chladící kapaliny a jedna nová hadice. A nakonec nové svíčky.

  V průběhu roku bohužel upadl jeden z kroužků ze světel, takže proběhla také renovace světlometů (přilepení kroužků + výměna krytů za nové). A hned poté také umřelo čidlo ABS, přičemž se zjistilo, že originální tlumiče už jsou unavené a všechny 4 se tedy dočkali výměny za Bilstein B8. Navíc také proběhla výměna předních silentbloků, spodních ramen a tyček stabilizátoru.

  Rok 2024 začal a skončil poměrně rychle. Začátkem března se udělala poslední kontrola motoru, vyměnil se olej za Ravenol 5w50, jeden Vanos solenoid a na konci března šlo auto do světa. Náhrada přišla o pár měsíců později v podobě BMW M2 F87.