Článek z roku 2019. Některé informace o kurzech a cenách nemusí být aktuílní. Auto je prodané nástupce najdete zde.

„Pokud s něčím, co jsem napsal, nesouhlasíte, netrapte se tím. Nejspíš už s tím nesouhlasím ani já sám.“

BABY M3 nebo M3 KILLER?

Se spojením baby m3, m3 killer nebo modern 2JZ se setkávám čím dál tím častěji hlavně u nových majitelů. V dnešní době se dojetá 14let stará 335i dá pořídit za 300tis. Kč. To je ta pomyslná cenová hranice, kde takové auta začnou být zajímavá pro větší sortu lidí.

ani jedno, jen budget bimmer

Může to být katastrofální scénář …

    V dobách, kdy jsem začínal s auty, byly na silnicích nesmrtelné m52jky. Spolehlivost těchto R6 motorů už dnes neplatí. Koupíte si tedy mlsnou opičku n54. To je moc fajn, ale co dál. Za oněch 300tis. korun tedy máte silné BMW z dovozu po prvním majiteli (ročník 50). O autě a jeho technice víte kulové. Sednout a jezdit říkali. S velkým štěstím možná ano, ale spíše se žačne psát jiný příběh. Auto bude vyžadovat péči. Možná má vyrachtané turba (sw opravené WG rattle fixem), špatné vstřikovače (nebo staré – index 3 – 9), špatná spojka s dvouhmotovým setrvačníkem, úniky oleje (domek, vana), špatné cívky, stará el.vodní pumpa, řemeny, podvozkové díly (které to na sobě nedají moc znát), zakarbonované ventily nebo … ? To je ,,pekelně drahej banán!“ Nedej bože pak zjistíte, že na autě nutně potřebujete M Paket.

    Jsou tu dva přístupy od lidí. Začnou nadávat, jaký je to krám, s autem si půl roku zajezdí a prodávájí. V druhém případě je potřeba zainvestovat do servisu. Ten kdo má toto auto v pořádku s vyměněnými majoritními díly, Vám ho určitě jen tak neprodá. To by musela být náhoda. Nebo si za něj řekně adekvátní sumu.

    Cena velkého servisu kolem nájezdu 200tisíc kilometrů je prakticky polovina hodnoty celého vozu. Kdo si stále myslí, že je lepší koupit auto levnější než o něco dražší s prokázaným servisem?

… a nebo taky ne

    Případně máte štěstí a jste ten typ otravného člověka, který si vše dopředu zjistí, nad vším přemýšlí, nechá si poradit a nekoupí slepě první levnou ,,paštiku“ s vyplněnou servisní knížkou ze zahraničí a s pocitem, jak všechny ošálil. Před koupí takového auta sáhněte po servisovaném kusu s doloženými fakturami. Nejlépe si sebou vezměte člověka, který těmto autům rozumí, nebo podobný typ vlastnil. Je potřeba zkontrolovat hromadu věcí.  Já Vás varoval…

    Neustále se s tím setkávám. Lidé se mě dokola ptají, co si myslím o nějakém vozu. Jelikož jich zase tolik není, točí se známe kusy v různých intervalech po inzerci. Přibývají jen pochybné dovozy, bez historie s orazítkovanou serviskou, kde servis v zahraničí o autě nemá ani většinou záznam a se skrytými problémy. Jsou to tedy vesměs vozy s takovou vadou, aby se vyplatila nejnutnější oprava a i následný přeprodej. Vzhledem k ceně eura, se dovoz již moc nevyplatí. Když už auto ze zahraničí, tak si pro něj dojet osobně k přímému majiteli. Za pěkné auto zaplatíte v Německu už většinou více, než za obdobný kus koupený v ČR.

Třetí rychlostní stupeň - stage 2+
Jízdní vlastosti, výkon a užitná hodnota

Na autě se mi líbilo, že je všestraně použitelné. Můžete sním jet pohodlně na výlet, či dovolenou a přitom si občas zablbnout na okruhu. Pozlobit nějaké ty supersporty (s nadsázkou). Motor je sám o sobě dost poddimenzovaný, má krásně lineární tah bez propadů.. Turba mitschubishi  tlačí v základu jen 8.8psi. Celkem snadnou úpravou se při 17psi a výměně některých komponent dá zvýšit výkon o 120hp a 200nm. Horší je to s podvozkem a váhou. Na nějakou divočinu po úzkých hrbatých silnicích s cuprama to moc není. Stejně tak na točení kolem kuželek ruzných joyridů a technických motokárových tratí (Písek, Sosnová, Mýto). Ne, že by jim auto nestačilo, ale je tam znát už ten pohyb váhy a řízení se stává noční můrou. Na takový joyride Vám stačí NA miata pro zajetí slušneho času. Většina těchto amatérských cupů, zakládá právě na technických tratích, kde potenciál tohoto vozu nelze absolutně využít.

    Autu vyhovují spíše rychlejší meziměstké okresky, či dálniční přesuny, kde nepotkáte konkurenci. Pokud náhodou ano, je stejně lepší párkrát fouknout a pak na to pan dort. Letět za výjezdem z města po 8sec 200km/h už postrádá smyslů. Ohromné pružné zrychlení od 3,5tisíc otáček dává neskutečnou dynamiku prakticky na jakýkoliv zařazený rychlostní stupeň. Aut, které by na rolling poodjely moc není. Nejedná se o žádný sporťák, jak se mnozí domnívají, ale jde o cestovní coupé. Řízení a celkově přední náprava je gumová, nedává moc zpětné vazby a auto je nastaveno dost nedotáčivě. To lze však celkem elegantně eliminovat, předěláním na unibal, zvětšením odklonů a zesílením torzních tyčí.

    Hodně také pomůžou širší pneumatiky. Po přechodu z japonských aut, jsem konzervativním nastavením podvozku u BMW byl dost zklamaný. Ne, že bych to neznal z dřívějších let, ale čekal jsem nějaký posun vpřed. F30 je na tom ještě hůře. Seriové brzdy při použití správných destiček nejsou vyloženě špatné, ale na občasné blbnutí po okruhu nestačí. Rozumnou volbou jsou M Perf z F30 a destiček z M4. I tak to není žádný zázrak, ale na dvě/tři měřená kola v Brně zasebou stačí.

    Další úpravu, kterou by si auto zasloužilo je určitě samosvorný diferenciál. Bohužel inženýři na západě od roku 2007 navařovali stálý převod na klec, takže montáž se dost komplikuje a cena výměných sad není zrovna přijatelná. To je asi výčet základních úprav, které mají podstatný smysl na změnu chování vozu a zlepšení jízdních vlastností. Neuvádím zde schválně tlumiče s pružinama. Dle mého názoru, aby byla přidaná hodnota i zde, musely by se použít vícecestné tlumiče. To je otázka dalších desetitisíců. Každý ať si zhodnotí, jestli je tato úprava rentabilní.

    Auto mohu doporučit všem, kteří hledají solidní poměr cena/výkon s celkovou užitnou hodnotou. Chtěji mít základní pohodlí a zábavně se svézt.

Od němců přes japonce a zase zpět

Vždy jsem byl jako pravý petrolhead zastáncem atmosferických motorů. K 335i jsem však vždy vzhlížel s respektem. Byla pro mě drahá a papírově zas tak zajímavá nebyla (350z – 260tis Kč, najezd 80tkm, 221kw). Turbomotorům jsem nevěřil a bál se jejich složitosti. Můj pohled se změnil po krátkém vlastnění NISSANu 200SX S14 Kouki. Troufám si říci s nejpovedenějším 4válcovým motorem vůbec. Ano, SR20DET. Vždy jsem si toto ultimátní driftovací vozítko chtěl vyzkoušet. Nechtěl jsem do ní však moc investovat. Hlavně jsem nechtěl řešit hnilobu a spoustu problémů, které měla. To by znamenalo s autem nejezdit. Auto recenzované v Polském TopGearu jsem se tedy rozhodl pustit do světa po cca 5tis km. Užil jsem si sním však mnoho zábavy. Dříve jsem měl např. auta jako Ford Escort rs2000, BMW 318is, BMW 330Ci, dva NISSANy 350z. No, n54 je už trošku složitější technika. Dá se sní ale žít. Po světě jezdí spusty těchto aut se zvednutým výkonem a nájezdem 300tkm bez problémů.

Na Koukim se pracuej v plném proudu. Pravděpodobně se tu objeví také článek od nového majitele. V Čechác se o ní psalo už na autickar.cz 

inzerat.jpg
Inzerát na Bázoši
Výběr vrány

Jednoho krásneho dne mě svezl kamarád ve své poladěné 335i stage 2+. Řekl mi základní věci a volba dalšího auta se zůžila. Bylo mi jasné, že už to bude dražší sranda. Měl jsem daná kritéria co auto musí splňovat. S nějakou tou rezervou na servis se počítalo (100tis). Jelikož předchozí vlastněné 350z bylo původem z ČR a jeho technický stav byl dobrý (hlavně šlo vše krásně dohledat), chtěl jsem koupit podobně. Ceny aut se v zimě propadly pod 400tis(2018-2019) Kč. Doufám, že už na této hranici pěkné kousky zůstanou. Nakonec jsem pořídil také auto z Čech po 2 majitelích. První nechával auto protiúčtem v BMW a pořizoval novou M4. Před výkupem v Cartecu proběhla výměna turb za nová. Druhý majitel měl auto skoro 3 roky a posléze koupil V8 M3. Vstřiky byly některé vyměněné, zbytek zkontrolován. Vodní pumpa nová, auto nebourané, ventily laserově vyčistěné, motor přetěsněný, co víc si přát. Nebojte, zas tak růžové to nebylo.

dily-e1578045525299.jpg

V únoru 2019 kdy jsem auto kupoval jsem měl těsně před navrácením řidičáku. Kdyby si někdo domýšlel, tak uvedu, že šlo o objetí prudce brzdícího auta na železničním přejezdu, protože tam prostě přímo pod závorou  stála PČR a řidič předemnou se vyděsil a vyhodil kotvu. Byl jsem rozjetý a neměl pravděpodobně dostatečný odstup na zabrždění. Celou situaci jsem vyhodnotil tak, že auto bude bezpečnější objet. Obhajoba neúspěšná, tzn. Nedovolené předjíždění. To je jak, když to valíte lesem na krosce a před Vámi je vyjetý bordel od traktoru plný vody a bahna. Kdo nepřidá, leží. Tím se tu nechci obhajovat, situaci jsem měl předpokládat a trest jsem si odpykal.

    Byl jsem už tedy natěšený jak malý kluk. Nakonec vše tak nějak klaplo a až na špatný podvozek auto fungovalo dobře. To bylo také první co jsem udělal. Tlumiče s uložením a náplně. Tím to ale nezkončilo. Na autě se prakticky furt něco dělá. Je to stará skládačka a tak by se k tomu mělo přistupovat. Auto mi dělá velkou radost. Stálo dohromady spousty úsilí (o penězích ani nemluvím), vše se snažím dělat sám nebo s pomocí kamarádů. Vesměs jsou to ale věci zvyšující výkon, chování vozu nebo nadstandadní servis. Nyní se pohybuje okolo 440hp a 660nm.

Target: BMW 335i E60 500hp
progres 90%
Co vše jsem na autě zatím udělal
Na poličce leží
Plány do budoucna

Konec sezóny 2019 a spálení pneumatik. Kamarád chtěl vyzkoušet drona, jestli by s ním šlo natáčet auto.

Přehrát video